top of page

A Tianmen-hegy és a Mennyország Kapuja

Frissítve: jan. 10.

Tianmen-hegy, Mennyország Kapuja

Zhangjiajie utunk második napján a Tinamen-hegy és a híres Mennyország-kapuja volt az úti cél. A 天门山 Tiānmén Shān a Tianmen Nemzeti Park része. Magassága 1519m és három útvonalon tudjuk bejárni a parkot:-

A. útvonal: felvonóval a hegyre - mozgólépcsővel le a Mennyország-kapujáig - 999 lépcsővel le a parkolóig - busszal 99 kanyar után az autós parkolóig

B. útvonal: autóval a parkolóig - busszal a Mennyország-kapuja parkolóig - 999 lécsővel gyalog fel a Mennyország Kapujáig - mozgólépcsővel tovább a hegyre - lefelé felvonóval a városba

C. útvonal: mint az előző, de hegyre fel és le a mozgólépcső a közlekedési eszköz.

Mi az A. opciót választottuk: felvonóval felmentünk a hegyre, megnéztük a nevezetességeket, mozgólépcsővel lementünk a Mennyország-kapujáig, onnan legyalogoltunk a parkolóig, transzfer buszokkal elmentünk a nagy autós parkolóig és onnan a"városi" busszal vissza a felvonó bejáratához.

A felvonó központja a városban van, könnyen és jól megközelíthető (a mi szállásunktól kb. 20 perces autóútra helyezkedik el). Elég gyorsan kaptunk jegyet, egyszerre több pénztár is működik. Azonban majdnem 2 órán át várakoztunk, mire valóban beszállhattunk a 6 személyes kabinba. Kijelzőkön figyelemmel kísérhetjük, hogy a jegy sorszámához tartozó időintervallum mikor nyílik meg, és csak ezek után engednek be az épületbe és kezdődhet el az igazi sorban állás. Az időt a jegyiroda mellett kialakított téren tudjuk elütni, ahol padok és büfék állnak a várakozók rendelkezésére.

A világ leghosszabb felvonója 7km-es. A legmeredekebb szakasz 37°-os és kb. fél órás az út felfelé. A meredek résznél én matematikai műveleteket végeztem, hogy eltereljem a figyelmem, a fiúk pedig élvezték a nagy magasságot. A végállomás a Yunmeng Fairy Peak, ahol egy lélegzetelállító panoráma közepén találjuk magunkat.

Az 1518m magas Yunmeng a Tianmen legmagasabb pontja. A legenda szerint a hegy spirituális - és a legrövidebb - átjáró a halhatatlanság és a földi világ között. A nevezetességek megtekintésére 2 útvonal áll rendelkezésünkre: a nyugati vonal 2,8 km hosszú, míg a keleti 3,7 km.

Mi a felvonótól egy kisebb, nyitott lifttel átmentünk a Tianmen templomhoz, amely a nyugati és keleti útvonal kereszteződésében található. A buddhista templom szent hely, itt helyezték el a hunani Shakyamuni Buddha ereklyéit.

Innen tovább haladtunk a Guigu-barlanghoz, ahova egy függőhídon át vezetett az út. Guigu filozófus volt, a politikai és katonai stratégia atyjának is tekintik. A sziklába vájt barlangban élt egy ideig és a ji-csing tanulmányozásának szentelte életének ezt a szakaszát.

A következő megálló a Guigu-sétány, amely a hegy délnyugati részén helyezkedik el. Az 1600m-es ösvény a szikla oldalán halad végig és a végén üvegezett járdával végződik. Elhaladtunk a Yefu generális által elásott kincsek és Kőerdő labirintus mellett is. A mancsuk elleni ellenállás bukása után Li Zicheng és Li Guo generális együtt menekült el. Zicheng halála után Guo 100 embert bérelt fel és kilenc, kincsekkel megrakott hajóval Dayongba - mai Zhangjiajie - utazott, ahol a Tianmen-hegyen rejtette el a hajók rakományát. Guo itt maradt élete végéig és szerzetesként élt, Yefu néven. Az elrejtett kincs sok embert lázba hozott, de nyomára senki sem akadt.

A kőerdő labirintus legendája szerint a sziklák a harcosok és Guigu generális csapatát szimbolizálják. A buddhisták szerint itt van a 48 élőlény kapuja is, ahol 48 nehézséggel nézel szembe. Ha ezekkel könnyedén megbirkózol, akkor az életed is könnyebb lesz.

A Szivárványon-függő hágóról láthatjuk a Vörösfenyő- és a Szerzetes feje-csúcsot. Az utolsó nevezetesség a Galambfa-kert, ahova több mint 1500 fát ültettek Az apró virágokat fehér murvalevél veszi körül, melyek alakja a galamb szárnyára hasonlít.

A hágóról nyílik a legszebb panoráma és itt láthatjuk igazán jól a híres 99 kanyarral tűzdelt autóutat is.

Azt hiszem, egyértelműen a Tianmen legnagyobb meglepetése és egyúttal műszaki attrakciója is a mozgólépcső volt. Persze Kínában találkozunk meghökkentő dolgokkal, de arra egyáltalán nem számítottunk, hogy képesek kivájni a hegy gyomrát és egy majdnem 900 méteres, 12 szekciós mozgólépcsőt építenek a mélyébe. Az építkezés 2017-ben fejeződött be. Az eszközöket, alapanyagot a kanyargós úton hozták fel, majd onnan kötelekkel emelték fel a kívánt magassága. A mozgólépcső óránként kb. 3600 embert tud szállítani. A videót itt nézheted meg: Tianmen mozgólépcső videó.

Kiszállva a mozgólépcsőből ismét gyalogoltunk, mégpedig a Mennyország Kapujáig. A hasadék hatalmas, tátongó "lyukként" magasodott fölénk.

A legenda szerint a helyiek hatalmas mennydörgést hallottak. Ezt követően öt felhő jelent meg az égen és a hegy csúcsa megnyílt. Ekkor tisztán, csengő hangon a jáde császár - aki a taoista teológia szerint az első isten a mennyben - szólalt meg, és áldást adott népének. Egy másik legenda szerint a hegy egyik sziklafala leomlott egy barlangba, amely a Mennyország kapujának tűnt. A barlangot a szerencse jelének tekintették, a hegyet pedig a magassága miatt átkeresztelték a Mennyei-Kapu hegyének.

A legendáktól függetlenül a hatalmas, büszkén magasodó sziklafalak által körülölelt hasadék alatt állva az ember aprónak és esendőnek érzi magát és áthatja egy másik dimenzióba való átlépés lehetősége, érzése. Az áhítatot mindig megtöri a sok, zajos kínai, de ehhez már hozzászoktunk.

A platformon található a francia "pókembert" megörökítő szobor is, aki az engedélyek ellenére - mindenféle extra felszerelés és biztosítás nélkül - mászott fel a hegyre. Alain Robert pályafutása elég látványosra sikeredett, a Tianmen mellett többek között megmászta a Burj Khalifát, az Eiffel-tornyot, a párizsi Obeliszket és a Petronas Tornyokat is.

A Mennyország Kapujának túloldalán elérkezünk a következő stációhoz, a 999 lépcsőhöz. Amennyiben a mi utunkat követitek, akkor lefelé kell gyalogolni. Ha a másik irányból érkeztek, akkor bizony az út 999 lépcsőn át felfelé visz a Paradicsomba. Bármelyiket is választjátok, megéri! ​

A lépcsők után egy nagy térre érkezünk, ahol tovább csodálhatjuk a panorámát. Egyúttal ez a parkolója a hegy és az autóparkoló között közlekedő transzfer buszoknak is. Az autós parkoló és a platform között kiépített szerpentin 99 kanyarral szabdalt, és több mint 7 évig építették. Menet közben lehetőségünk van visszapillantani a Nemzeti Parkra és a természet alkotta fantasztikus karszt barlangra.

A hosszú és élménydús napot kínai életünk legjobb kínai pizzájával sikerült megkoronáznunk. Akárcsak a mozgólépcsőre, erre sem számítottunk. Este fáradtan és jóllakottan dőltünk be az ágyba.