top of page

Zakopane

Frissítve: febr. 18.

Zakopane, Lengyelország

Többször jártunk Zakopanéban és talán azért is tértünk vissza, mert mindig jól éreztük magunkat. Ez a bejegyzés egy nyári utunkról szól, ahol kicsit kirándultunk, túráztunk és tutajoztunk is.

Zakopane a Magas-Tátra lengyel részének legfontosabb városa. A történészek úgy gondolják, hogy több mint 400 évvel ezelőtt már megjelentek az első települések, melyekből Zakopane kifejlődött. A város fellendülése a 19. században következett be az egészség-turizmusnak köszönhetően. A  környék kiváló levegője jó hatással volt a tüdőbetegségre; eleinte a magaslati pásztorkunyhókban kúrálták a gyógyulni vágyókat, majd később szanatórium biztosította a szakszerű ellátást. A gyógyturizmus mellett kialakult a sport-turizmus is. Zakopane kedvelt síterep és a túrázók körében is népszerű. A város gazdag kultúrával is rendelkezik, építészeti stílusa pedig Lengyelországon belül is egyedinek számít.

Az első napon túráztunk egyet a Siklawica-vízeséshez. Az Ulica Strazyska-nál hagytuk az autót és innen haladtunk felfelé. Kb. 50 perces az út és minimális az emelkedés. A vízesés szép volt, de egy csapadékosabb időszakot követőn teátrálisabb a látvány.

A következő úticél a Gubalowka volt. A csúcs 1123m magas és sikló visz fel. A Gubalowkáról csodálatos panoráma nyílik a városra.

Zakopane egyik legrégibb egyházi épülete a Szűz Mária tiszteletére szentelt fa templom. A fa zsindellyel fedett paraszt.barokk stílusú épület belső terében a díszítések mellett egy Fekete Madonna szobor látható. A templom mögött helyezkedik el a város első temetője, ahol több ismert személy sírja is megtalálható.

A délután tutajozással telt. A tutajok Sromowce Wyznéből indultak és több órán keresztül csorogtunk le a Dunajecén. A megtett út kb. 18km, és gyönyörű tájakon vezet át. Az első óra még lekötötte a fiúk figyelmét, de aztán már a változatos táj sem dobta fel a hangulatukat. Az igazat megvallva, elunták a tutajozást. Visszafelé kisbuszokkal hoztak vissza bennünket a kiindulási ponthoz.

A következő nap elmentünk a Morskie Oko tengerszemhez. A Halas-tó a Tátra legnagyobb tava, amely 1400m magasan 2000-es csúcsok között bújik meg. A parkolótól kb. 10km-es távolságra helyezkedik el, kényelmesen 3 órás túrázással elérhető. Ha valaki ezt nem vállalja, akkor a táv jelentős részét lovaskocsival is megtehet. Mi felfelé gyalogoltunk, visszafelé lovaskocsival jöttünk le. A tó és a környezete csodálatos. A víz kristálytiszta, hideg és nagyon mély. Az összképet egyedül a fenyőerdők drasztikus pusztulása rontotta.

Utolsó programunk során elmentünk a Wieliczka-i sóbányába. A sóbánya a XIII. századtól kezdve folyamatosan működik. A Krakkó környéki sótelepek több millió évvel ezelőtt keletkeztek. Korábban a sót lepárlással nyerték ki, majd elkezdődött a kősó bányászata. A bánya 327 m mélyen fekszik és a teljes hossza kb. 300km. A kilenc szintből 3 nyitott a turisták számára, ahol a legmélyebb pontot több száz lépcső megtétele után érjük el. Felfelé viszont egy szűk, ámde nagyon gyors bányászlift viszi fel a látogatókat. A tárnákban a bányászattal kapcsolatos folyamatok, eszközök mellett szobrokat, kápolnákat, tavakat láthatunk. A leglátványosabb rész a többi teremhez képest hatalmas Szent Kinga kápolna.

A sóbánya látogatás utazással együtt fél napos program, de mindenképpen érdemes megnézni. Wieliczka az UNESCO Világörökség része. A különleges helyszín turisták milliót vonzza, ezért javasolt előre jegyet váltanunk.

Zakopane igazi gyöngyszem, elérhető távolságra. Évszaktól függően sokszínű, változatos programot állíthatunk össze pár napos és akár hosszabb utazáshoz is. Jó kirándulást!