top of page

Hárman Xi'anban

Frissítve: 2018. okt. 8.

Nem Hszian (Xi'an) volt az úticélunk. Keveredés volt a vízumunkkal, ezért az eredeti tervünket törölni kellett útlevél hiányában. Majd a probléma megoldódott, lett útlevelünk, de elegendő időnk már nem a tervek megvalósításához. Ezért egy gyors keresgélés után Hszianra esett a választásunk. A kicsit kalandos előzményt fokozta, hogy ez volt első önálló utam a gyerekekkel Kínában. A kevésbé pozitív bevezetés után minden jónak ígérkezett: napsütéses idő, klassz szállás, jó programok. Persze, nem minden így történt.

Soha, semmilyen problémám nem volt Kínában azzal, hogy idegen vagyok, nem ismerem a nyelvet, a szokásokat és ezért próbálnak átverni. Úgy tűnik, Hszianba kellett utazni, hogy ezt megtapasztaljam. Taxit hívtunk - a prognosztizált napsütéses idő ellenére szakadó esőben -, mely taxi iszonyú körülményesen, több egyeztetés után talált meg minket a reptér parkolójában. Röpke 50 perces autókázás után megérkeztünk a szállás címére - szerinte. Majd itt még 15 percet keveregtünk az utcák között, mire valóban a kért címre értünk. Ezután mosolyogva és udvariasan közölte, hogy az alkalmazás által kalkulált összegnél kb. 150 jüannal többe kerül a fuvar - autópályán mentünk, a kapuknál útdíjat számolnak fel, és ezt a program előre nem tudja kiszámolni. Új turistaként tuti, hogy fizettem volna, mint a katonatiszt, de rendszeres taxizóként tudom, hogy az útdíj ekkor szakaszon nem lehet ilyen magas. És innen kezdetét vette egy röpke 30 perces fordítóprogramos felemelő társalgás, amelynek szállásadónk vetett véget - közben ő is megérkezett. Az ügyet lezártuk - átmenetileg -, nem fizettem, és a továbbra is szakadó esőben bevonultunk a Booking szerinti 10 pontos szállásunkra. Nos, szerintem eddigi kínai szállásunk legrosszabbját sikerült kiválasztani. A fiúk szerint pedig a legjobbat, mert itt volt a leggyorsabb az internet. Igen, a generációs különbségek családunkban is egyre tapinthatóbbak.

Kora estére elállt az eső és elindultunk felfedezni a környéket, különösen annak lehetőségét, hogy tudunk bejutni a központba. Igazi pezsgő kínai lakótelepi életbe csöppentünk: majongozó és táncoló idősek, kutyát sétáltatók és visító gyerekek. A környék valóban jó, ha érezni szeretnéd a klasszikus mindennapi kínai élet ritmusát. Igazi pozitívuma a lokációnak, hogy a főútvonal tele van kis éttermekkel, akik nagyon hangulatosan az utcán terítenek meg és mindenki a gyalogút közepén falatozik. Ínycsiklandó és látszólag ízletes ételek hívogattak bennünket, de mi McDonald's-ot vagy KFC-t kerestünk...valljuk be őszintén, a kínai konyhát nem szerető gyerekkel elég nagy kihívás Kínában utazgatni. De persze semmi sem lehetetlen, volt KFC és megtaláltuk a metrót is - Booking felhasználói vélemény szerint 800m, Garmin szerint 1,5km. "Isteni finom" csirkefalatok után kicsit sűrűre sikerült első napunk végén végre álomra hajthattuk fejünket. Az ágy szerencsére kényelmes és tiszta volt.

A következő nap a Huashanhoz utaztunk - erről külön fogok írni - majd hsziani tartózkodásunk 2. napján az Agyaghadsereget kerestük fel.​

Agyaghadsereg: Az internet óriási előnye, hogy utazás témában (is) nincs szürke folt, mindenre találsz választ. Ennek köszönhetően a "hogyan lehet eljutni az Agyaghadsereghez" kérdésre is találatok sokasága jön fel, figyelmeztetve a "veszélyekre": pl. milyen buszra ne szállj fel. Nos, kellő körültekintés ellenére mi mégis egy ilyen járgányon landoltunk - teljesen hivatalosnak tűnt minden és mindenki rajta. Ha valaki hasonló helyzetben találja magát, a viteldíj 1 jüannal (kb. 40 Ft) volt magasabb, vagyis a szűkre szabott költségvetés emiatt nem fog romokban heverni. Az út a központban található buszmegállótól bő 1 óra, több megállóval. Amikor megérkeztünk, azt hittük, rossz helyen vagyunk. Egy út mellett tessékeltek le bennünket, és a környéken nagyon semmi sem utalt a hely világszintű jelentőségére.. Követtük a többieket és falatozókkal, boltokkal, árusokkal tűzdelt kis központon áthaladva érkeztünk meg a múzeumhoz.

Ez a monumentális köztéri szobor jelzi - jó helyen jársz

Szerencsénk volt, hosszabb sorban állás nélkül bejutottunk a park területére. Itt 2 megoldás közül választhatsz: gyalogosan vagy elektromos kis kocsikkal közelíted meg az épületeket. Győzött a lustaság, mi az autót választottuk.

Elektromos autók szállítják a látogatókat a múzeumhoz

A múzeum nagy területen helyezkedik el, alapvetően 3 fő épületet foglalnak el a kiállított tárgyak. Mindenkinek más a preferenciája, mi az épületek számozása alapján az 1-3-2 útvonalat jártuk be. Látványban vitathatatlanul az 1. a legjobb!

A hadsereget - amely nem csak katonákból áll - 1974-ben találták meg földművesek, kútásás közben. A régészeti elemzések igazolták, hogy a sereg az első kínai császár, Qin Shi Huang számára készült és feladata a császár védelme és uralmának a biztosítása a túlvilágon. A mintegy 8.000 katona, számtalan harci szekér, ló és lovas 700.000 ember kemény munkájának (sokszor a haláluk árán) az eredménye. A fejek, lábak, karok és a törzs külön-külön, "tömegtermeléssel", kész formák alapján készült, és a végén illesztették össze őket. Több fazekasműhely vett részt az előállításukban, munkásságukat a szobrokon található védjegyek őrizték meg az utókor számára. A sereg valódi katonai alakulat formáját mintázza, alattuk pedig a császárt rejtő piramis alakú sír található. A történeti források szerint Qint a hadsereg mellett épületekkel, értékes tárgyakkal, higanyfolyóval és tavakkal körülvéve temették el. Tervek szerint 2050 körül fejeződhet be a sír feltárása.

A szobrok arcvonásai eltérőek, hatféle arcsablont kombináltak. A legújabb kutatási eredmények szerint Kína felfedezése korábban megtörtént, mint gondolták, és a nyugatiak már 1500 évvel hamarabb megjelentek az ország területén. A történészek szerint a harcosok vonása - de a bronz szobrok kivitelezése is - görög hatást tükröz és a munkálatokat is európai szakember irányíthatta. 4 nagy árkot tartanak számon és a jelenlegi információk alapján a teljes komplexum területe eléri a 98 km2-t!

Az 1. épület a legnagyobb és itt látható a legtöbb szobor, a 6.000-ből kb. 2.000 db. Itt van a legnagyobb tömeg is, Xi élő harcosai is vannak annyian, mint Qin agyag katonái. Az épület hangár formájú, jól látszanak az árkok és közöttük a szobrok. Méretük kb. 180 cm - magasabbak, mint a korabeli emberek - ennek ellenére mindhárman egyből azt mondtuk, hogy milyen kicsik.

Agyaghadsereg, 1. épület

A csarnok középső és hátsó része ásatási és régészeti terület. Érdekes bepillantást nyerni abba az aprólékos folyamatba, ahogy a mozaikok a helyükre kerülnek és a darabokból egy "ép" műtárgy lesz. Minden elismerésem a kitartó és precíz munkát végző szakemberek előtt, hogy a nagyközönség számára is lehetővé tették ennek a remekműnek a megismerését.

1. épület, a hangár hátulról

Harcosok közelebbről - szintén az 1. épületben

A 3. csarnok a legkisebb, összesen 68 szobor fedezhető fel benne, többségük fej nélküli és valószínűleg ők a parancsnokok. Az épület megvilágítása elég rossz, kicsit olyan, mintha már záróra után lennénk.

Kiállítási terület a 3-as számú épületben

A 2. épület tartalma mutat jelenleg a legkevesebbet, szintén feltárás előtti/alatti terület.

Agyaghadsereg, kiállítási terület a 2-es számú épületben

A leletegyüttes egy-egy kiemelkedő darabját közelről is megszemlélhetjük, illetve külön teremben bronz eszközöket, dísztárgyakat és fegyvereket láthatunk. Az egyik kedvenc egy lovas, aki egy szarvast üldöz...talán épp a Csodaszarvast.

Rege a Csodaszarvasról...?

A bronz emlékek kétségkívül leglátványosabb darabja két kocsi. A szekereket 4 ló húzza, kb. 3.400 db-ból állnak és a lovak súlya egyenként 1.200 kg. A bronz mellett 7 kg arany és ezüst díszítést alkalmaztak, kivitelezésük annyira élethű, hogy Kína legismertebb és a világ legkiemelkedőbb bronzöntészeti emlékei között tartják számon őket. Sajnos a kép nem adja vissza az élményt, hol a nézelődők, hol az üveg tükröződése rontott az összképen. A méreteket tekintve a lovak kb. 65 cm magasak és az egyik szekér több mint 3 m hosszú!

Bronz lovasszekér

Az Agyaghadsereg és a bronz kiállítás mellett harci eszközöket és a felfedezés történetét bemutató tárlatokat is láthatunk. A múzeum bejárására szánjunk bő fél napot, oda-visszajutással együtt. Ha időnk engedi, érdemes megnézni a mauzóleumot (Lishan Garden), mert a belépő ide is érvényes. Ha 1 naposra tudjuk bővíteni a programunkat, a busz megáll a Li-hegy (Lishan) felvonójánál és fentről megcsodálhatjuk a panorámát, és/vagy bejárhatjuk a Huaqing Palotát (Huaqing Hot Spring vagy Huaqing Pool) is. Tekintettel a fiúk preferenciájára, max. a felvonó jöhetett szóba nálunk, de a napsütés ellenére a szokásos kínai homály uralkodott a tájon, így nagyon nem lett volna értelme felmenni; és hegyet egyébként is előtte nap másztunk, sokat is! A hegy szó említése xi'ani tartózkodásunk alatt tiltólistára került.

Xi'an városfal: A blog elején említettem, hogy Hszian szerepelt a "majd meg kell nézni" listánkon.

Miért is fontos Hszian?

Hszian az örök város, a kínai kultúra születésének a bölcsője; több dinasztia alatt az ország fővárosa és nem mellesleg a Selyemút keleti végállomása volt. Külön érdekessége, hogy az egyik legnagyobb kínai muszlim közösség is itt él. Egy kínai mondás szerint: "Ha Kína egy fa lenne, Peking lenne a koronája, míg Hszian a gyökere." Másik frappáns mondat: "ha 100 év történelmét keresed, menj Sanghajba. Ha 1.000 év történelmét, utazz Pekingbe. Ha Hszianba mész, egy 3.000 éves Kínát találsz."

A városfal külön "csemegéje" a városnak és kiváló alkalom arra, hogy a "bugyrom tele van a kultúrával" hangulatot oldjuk a családban. Sokat nem kellett erőltetni a fiúkat, hogy az Agyaghadsereg után még ne adják fel a küzdelmet, menjünk fel a falra és tekerjünk egyet.

Az építmény az egyik legkomplettebb városfal és egyben ősi városvédelmi rendszer, amely fennmaradt Kínában. Alapja a Tang-dinasztia alatt épült, de a Ming-dinasztia első császára bővítette ki mai formájára. Az eredmény impozáns: 12 m magas, lent 15-18 m, míg fent 12-14 m vastag, teljes hossza pedig 13.7 km. A szakaszt 98 bástya szabdalja, lehetetlenné téve az ellenség számára, hogy felmásszon és a tornyok közötti nyíltávolság sem adott sok esélyt a falon átjutók számára.

Xi'an, városfal

Őrtorony a városfalnál

A városba bejutást 4 kapu biztosította, a négy égtáj felé tájolva: Örök Béke, Örök Harmónia, Örök Öröm és Békés Harmónia. Szerkezetük bonyolult, a legdíszesebb a déli, amely a Harang-toronyhoz (Bell tower) van közel.

A biciklibérlés egyszerű, pénzen kívül mást nem kértek hozzá. Nem emlékszem pontosan, de kb. 50 jüan/2 óra/fő a bérlés és kell fizetni letétet is - nem is keveset -, 300 jüant! Emellett a falra van külön belépő, ez kb. 45 jüan/fő. A bringázásunkról egy rövid videót itt nézhettek meg: https://vimeo.com/291355677.

"Lelátás" a falról - xiani utcarészlet

A fal egyik szakaszán az Arany tetejű Imacsarnok már messziről kitűnik a házak közül csillogó, aranyozott bronz tetejével. A klasszikus tibeti építészetet követő 2 emeletes épületről van szó, amelynek az alsó szintjén a 12 éves Shakyamuni szobra, valamint egy miniatűr pagoda látható. Az imacsarnok 2 oldalán szobák helyezkednek el a mindenkori Dalai Láma és a Pancheng Láma számára. Az emeleten a buddhista kánon legjobban konzervált, 6.600 darabos szettje tekinthető meg, amelyet Kangxi császár ajándékozott a templom számára.

Az arany tetejű imacsarnok

A legenda szerint Shakyamuni (Siddhartha Gautama), a buddhizmus alapítója 7 napot és éjszakát töltött a Bódhi-fa alatt, miután megvilágosodott és Buddha lett. A kínai Bódhi-fát Indiából hozták, arról a szent helyről, ahol Shakyamuni Buddhává változott és ez az egyetlen ilyen szent fa Shaanxi tartományban.

Az imaház udvara

A biciklizés szuper élmény, érdemes kipróbálni! Kiváló rálátást nyújt a városra és több nevezetességet is megtekinthetünk - más perspektívából. Nem mellesleg a bicajról leszállva a városfal mellett fantasztikus éttermeket, sörözőket és apró boltokat fedezhetünk fel. Nekem igazi csemege volt a "képzőművészek" utcája.

Ecsetbolt a művészek utcájában

A következő napon a várost jártuk és próbáltunk minél több mindent megnézni. Összehasonlítva Hangzhouval, jól érezhető, hogy a város hamarabb lépett a fejlődés útjára - amely akkor előnyt, most talán hátrányt jelent. A tömegközlekedés jó, de tapintható kapacitásának a végessége. Iszonyú mennyiségű busz közlekedik az utakon és a taxik száma is többnek tűnt, mint Hangzhouban. A későbbi fejlődés lehetővé tette, hogy a technika vívmányai - AL, közlekedésszervezés - beépüljenek Hangzhou életébe és jobban kiszolgálják a növekvő lakosságot. A földalatti közlekedés részleges lefedettsége Hszianban sajnos a földfelszínen jelenik meg, szmogot, zajt és forgalmi dugókat eredményezve.

Big Goose pagoda (Nagy Vadlúd pagoda): Nagy és nyoma sincs vadlúdnak. A történet szerint a buddhisták azon ága, amely számára a húsevés nem számított tiltott gyümölcsnek, egy nap nem jutott élelemhez. Egyik szerzetesük felnézett az égre és látta, hogy épp vadlibák csoportja húz el felettük és azt találta mondani: "Remélem, az irgalmas Bodhisattva ad nekünk valamit." És láss csodát, az egyik vadliba szárnya eltört és leesett a földre. A szerzetesek - hálájuk jeléül - pagodát építettek ott, ahol a lúd földet ért és felhagytak a húsevéssel. Azóta hívják a helyet Nagy Vadlúd pagodának. Az épületet 652-ben építették, hogy itt gyűjtsék össze az Indiából hozott buddhista relikviákat. Xuanzang szerzetes a Selyemút mentén, Xianból indulva 100 (?) országon át ért el Indiába és 17 év utazás után tért vissza. Gaozong császár engedélyével a Da Ci'en templom területén felépítették a pagodát és Xuanzang lett a vezetője. Fő feladatának tekintette a szanszkrit szövegek kínaira fordítását.

A templom egyik udvara

A templom csarnokai gyönyörű buddhista tárgyakat mutatnak be. Kilépve a szabadba, emeljük fel tekintetünket és az építészet csodáiban is merüljünk el.

A templom egyik csarnokának mennyezete

A pagoda jelen állapotában 64,5 m magas és 7 emeletes. Masszív, robosztus téglaépület, belsejében lépcső visz fel a legfelső szintre. Látogatásunkkor az épület zárva volt, így a panorámáról le kellett mondanunk. A templomot - és a pagodát is - minden oldalról park veszi körül, benne harangtornyokkal, pavilonokkal és kis pagodák kertjével. Az északi oldalon található tér több "leg"-gel is büszkélkedik. Itt van Kína legnagyobb zenélő szökőkutja, a legtöbb pad és a legnagyobb szobrok. Bevallom, ezek a legek nagyon nem tűntek fel. A zenélő show jó, de azért ez sem egy leg...Rövid részletét itt nézhetitek meg: https://vimeo.com/291458238

Big Wild Goose pagoda

Small Wilde Goose pagoda (Kis vadlúd pagoda): Ha van nagy, legyen kicsi is? Nem egészen, de van párhuzam a két épület között. A Kis Vadlúd pagoda szintén buddhista épületegyüttes és létrejöttét hasonló cél vezérelte, mint nagy társáét: Zhongzong császár uralkodása alatt épült a Jianfu-templom azzal a szándékkal, hogy a Yi Jing szerzetes által Indiából hozott buddhista tárgyakat és szútrákat tárolja. A templom területén található a pagoda, amely valóban kisebb, mint nagy társa. Eredetileg kék téglából 15 emeletet húztak fel 45 m magasan, de több vihar és földrengés megtépázta az épületet. Jelen formájában 13 emeletes és kb. 43,4 m magas. Alakja elnyújtott piramis, a tetejére lépcső visz fel. Társához hasonlóan ez sem volt látogatható. :-( Az épületet csoda övezi, mert egy földrengés során szétnyílt, majd jó pár tíz évvel később, egy újabb földrengés során az épület repedése teljes egészében eltűnt.

A Kis vadlúd pagoda talán kevésbé turista célpont, mint nagy társa, ennek ellenére - vagy pont emiatt - nekem sokkal jobban tetszett. Az épület és a körülötte kialakított park is békésebb, meghittebb. A park fontos eleme a "Reggeli Harang", amely évszázadok óta Xi'an egyik kiemelkedő nevezetessége. Az eredeti harangot 1192-ben készítették és minden reggel megkongatták, hogy közben boldogságért fohászkodjanak; a Jianfu templom harangtornyába helyezték el, másolatát viszont szabadon kongathatjuk a templom kertjében.

Small Wilde Goose pagoda

Xi'an Múzeum: A kis pagoda kertjéből átsétálhatunk a Xi'an Múzeumhoz. Az épületet a neves építész, Zhang Jinqiu tervezte és a kerek Menny/szögletes Föld koncepciót testesíti meg. A múzeum területe nagy; bronz, jáde, arany és ezüst tárgyak, porcelánok, kalligráfiák és több 100.000 könyv (közülük 37db különösen kiemelt jelentőségű album) alkotja a gyűjteményt. A múzeumhoz tartozó park és tó tökéletes hely a pihenésre és a szemlélődésre. Kiváló kilátás nyílik a város távoli, magas épületeire és egyben a kis pagodára is. Múlt és jelen, modern és régi tökéletes találkozását figyelhetjük meg itt is.

A múzeum parkja, háttérben a pagodával

Bell Tower (Harang-torony): A múzeumtól elsétáltunk a várfalhoz, onnan pedig - kísérve a falat - az egyik kapun belépve eljutottunk a Harang-toronyig. Az épület egy nagy kereszteződés közepén áll méltóságteljesen, a város földrajzi középpontjában. A 36 m magas torony Kína legjobban megőrzött fa épülete - tégla alapon, amelyet 1384-ben építtetett Zhu Yuanzhang császár. Feladata katonai szerep volt, uralta a környező területeket és jelzést adott a közelgő támadásokról. Nevét a toronyban lógó harangról kapta. Az épületet az 1500-as években áttelepítették 1 km-rel arrébb (jelenlegi helyére), mert a város növekedésével a központja is eltolódott. A torony észak-nyugati sarkában állt a Jingyun-harang. Érdekessége, hogy a Ming-dinasztia alatt "nem szólalt" meg. Az épület alatt boltíves átjáró húzódik, amely napjainkban elvesztette közlekedési jelentőségét: járművek nem haladhatnak át rajta, a torony az alatta húzódó metró aluljáróból közelíthető meg.

Harang-torony

Kilátás fentről

A mennyezet egy részlete

Drum Tower (Dob-torony): A Dob-torony a Harang-torony "testvérépülete", formailag nagyon hasonlítanak egymásra. Egyik épületből rálátni a másikra, közöttük egy nagy tér terül el. Megközelíteni a téren át, vagy a föld alatt, a metró aluljáróját használva lehet. A bejutás kicsit kaotikus volt, különösen a jegypénztárnál. Wechat, Alipay fizetés természetesen működik, a Bell- és Drum tower kapcsolt jeggyel bejárható. A jegyvétel menete az applikációban kínaiul van, de a bejáratnál angolul beszélő "idegenvezetők" segítenek a probléma áthidalásában.

Itt is fa szerkezetű épületről beszélünk, amely 34 m magas és 1380-ban, Hongwu császár idejében épült. Többször átépítették, stílusa 2 korszak keveréke. Igazi újítása, hogy a kötéseknél nem használtak vasat! Nevét a benne elhelyezett dobokról kapta, amlyek egyrészt az idő múlását jelezték, másrészt megszólalásuk figyelmeztetett a közelgő veszélyre. Az 1. emeleten, az épület 2 oldalán 12-12 óriási dob van, a kínai 24 Hold-hónapnak megfelelően. 1996-ban egy újabb darab került az épületbe, amely jelenleg Kína legnagyobb dobja. Az épületben emellett Qing-korabeli bútor kiállítás látható, balladai félhomályban. A kiállított tárgyak egytől-egyik remekművek, de sem megközelíteni, sem vakuzni nem lehet, a megvilágításuk meg egyenlő a nullával.

Néhány dob a 24-ből

Kilátás a Dob-toronyból, háttérben a Harang-torony

Qing-korabeli bútorok

Muszlim-negyed: Ha letekintünk a Dob-toronyból, feltűnik egy pezsgő, emberekkel teli és isteni illatokkal fűszerezett negyed, ez a Muszlim-negyed. Kétségkívül napunk fénypontjához érkeztünk, amikor beléptünk "kapuján". Hömpölygő forgatag, ízek, illatok, színek. Végre nem hamburger és pizza került a tányérunkra!!!

Xian az első városok egyike, ahol Gaozong császár engedélye után az iszlám vallást gyakorolhatták Kínában. Jelenleg kb. 50.000-es közösségről beszélünk, akik főleg a Hui nemzetséghez tartoznak. Életük zárt, hagyományaikat, kultúrájukat megtartották. A kis kanyargós utcában apró boltocskák kínálják portékájukat: bárány-nyárs, lepények, édességek, gyümölcsök, kézműves termékek - minden, mi szem-szájnak ingere.

Mi sötétedés után érkeztünk; a lámpák fénye, a parázsló ételek még különlegesebb hangulatot kölcsönöztek a negyednek. A látvány mellett az ízek is isteniek voltak, degeszre ette magát a család apraja-nagyja. :-) Ha csak rövid időnk van Xianban, ezt a részét a városnak nem szabad kihagyni: https://vimeo.com/291505662

Muszlim-negyed - finom falatok

Muszlim-negyed - csemegék

Három napot töltöttünk Xianban és környékén. Megoldódott a taxi-problémánk, a nap az első délutántól eltekintve végig sütött, amit terveztünk, bejártuk és megnéztük - élményekkel telve, hiányérzet nélkül jöttünk haza. Ha lehetőséged van rá, kínai utad során Xi'ant ne hagyd ki! Szeretni fogod ezt a nagy múltú várost.