LINGYIN TEMPLOM

Kínai költözésünk után a 40°C-os júliusi melegben a Lingyin-templom volt az első nevezetesség, amit megnéztünk a városban. Itt tárult fel először előttünk a zajos, pörgő és a látszatnak élő társadalom egy másik arca. Azóta többször, különböző évszakokban visszatértem, és még mindig magával ragad a hangulata. Talán a blogot is itt kellett volna kezdenem, de valahogy elodáztam a "feladatot". Lassan 2 év távlatából már nem bánom. Jártunk sokfelé, felfedeztük Kína több városát, voltunk számtalan templomban és pagodában.....és a Lingyin még mindig a legkedvesebbek között van!

A több mint ezer éves múlttal rendelkező templom nem csak a legrégebbi vallási központ Hangzhou városában, hanem a kínai zen buddhizmus tíz legjelentősebb templomának is az egyike. Létrejötte egy indiai szerzetesnek köszönhető. A legenda szerint Huili - így hívták a szerzetest -  sétált a környéken, és ahogy felfelé haladt a sűrű erdőben, patakot, sziklákat, kúszó szőlőt fedezett fel. Mindegyik Indiára emlékeztette. Úgy gondolta, itt megtalálta az egyik indiai hegy csúcsát. Sokan kételkedtek benne, de Huili biztos volt a dolgában. Az indiai hegyen két majom is élt - egy fekete és egy fehér. Úgy gondolkodott: az igazi bizonyíték az lenne, ha a majmokat is megtalálná a Lingyin-völgyben. Egy barlangban lelt rájuk és hívó szavára az állatok előjöttek. A legenda és valóság több pontban megegyezik: Huili létező személy volt és hosszú évtizedeken keresztül a majmok is lakói voltak a templomnak. Számuk és jelenlétük fokozatosan csökkent, a Qing-dinasztia alatt már alig lehetett velük találkozni.

A Lingyin-történet kezdetekor csak pár szerzetes élt a falak között. A buddhizmus térnyerése későbbre, a Déli- és Északi-dinasztiák idejére tehető, amikor a császár és az arisztokraták a taoizmus helyett a buddhizmus felé fordultak. Több hullámvölgy és felemelkedés után a legnagyobb csapást a templom a Tang-dinasztia alatt szenvedte el. Wu császár betiltotta a buddhizmust, a templom állaga leromlott, a szerzetesek elmenekültek. A felemelkedés a Wuyue-királyság alatt következett be, amikor az épületet kibővítették, és már 23 szerzetes gondoskodott a vallási életről. Az évek során a Lingyin híre messzi földre is eljutott, az egész országból érkeztek zarándokok. Adományuk és az uralkodók hozzájárulásai együtt támogatták a buddhizmus megerősödését és a templom működését. A töretlen fejlődést több tűzeset is visszavetette. Huotang és Jude szerzetesnek - no meg a bőséges adakozásnak - köszönhetően a templom 1649-ben visszanyerte régi fényét és egy hatalmas ünnepség keretében avatták fel az újjáépített központot. Qianlong idejében már több mint 500 szerzetes szorgoskodott a falak között. 

1860-ban újabb csapás következett, a Tajping-felkelés nem kímélte Hangzhout sem. A legtöbb templom elpusztult, köztük a Lingyin jelentős része is. Értékes kincsei és gyűjteményei magánkézbe kerültek vagy eltűntek. Az újjáépítés több évtizeden át tartott, egészen 1937-ig. Aztán jött a japán invázió, és a templomban a Vöröskereszt menedékhelyet alakított ki. A káosz katasztrófát szült, a templomot újabb tűz sújtotta. Újjáépítés, kulturális forradalom, rekonstrukció és önellátóvá váló templomgazdaság jellemezte a következő évtizedeket. Napjainkban a központ újra prosperál és továbbra is a buddhizmus egyik bástyájának tartják Kínában.

Mit érdemes tudni, mielőtt felkeressük?

Ahogy említettem, a Lingyin egy völgyben fekszik és maga a környék is ún. kiemelt turisztikai terület. Ezért amennyiben a templomot látni szeretnénk, kétszer kell a zsebünkbe nyúlni. A jegypénztárnál kapott jegy csak a "park" területére való belépést teszi lehetővé. A templom oldalánál újabb jegypénztárak és automaták vannak, itt tudjuk megvenni a templom-belépőt. Szokásos kínai rendszer: 1.20m alatt van gyerekjegy, aki ennél magasabb, felnőttnek számít.

Mit láthatunk a templom környékén?

Egyrészt bejárhatjuk a templom közvetlen környezetét. Mindjárt a parkba lépést követően barlangok keresztezik utunkat. A Longhong-barlang 253m2, a Yuru 270m2 és több mint 90 Buddha-ábrázolás díszíti a sziklafalakat.

Szobrok a barlangban

A templom felé haladva, az út túloldalán a sziklába vájva további Buddha-ábrázolásokat látunk. Ezek közül a legismertebb a Déli Song-dinasztia alatt készült 1.9m magas Mosolygó (vagy Nagy Hasú) Buddha szobor. A mondás szerint a hasa azért ilyen hatalmas, hogy elnyelje a világ rossz dolgait; a szája pedig azért nevetésre kész, mert mosolyog a sznob embereken. 

Szoborcsoport, előtérben a Mosolygó Buddhával

Elhaladva a szobrok előtt, két megoldás közül választhatunk:

1. Kihagyjuk a templomot és elindulunk felfelé a Beigao-csúcshoz. Több mint 1000 lépcső vár ránk, de utána páratlan kilátásban lesz részünk. Megcsodálhatjuk a várost, a lombok között megbúvó Lingyin-templomot és a hegy tetején bemehetünk a Lingshun-templomba is. Menetközben felfelé sem unatkozunk: megnézhetjük az Avalokteshvara-csarnokot, a Buddhista Zene-csarnokot, a Nagy Hősök-csarnokát, a Vaira-csarnokot, láthatunk Buddha sztúpát és megpihenhetünk egy teaházban is. Erőnléttől és a fényképezés mennyiségétől függően 1-2 óra az út felfelé. Lefelé vagy gyalogolunk (több turista ösvény is vezet lefelé), vagy a csúcsról felvonóval leérünk a templomon kívüli jegypénztárhoz és a buszmegállóhoz. Az út a felvonóval kb. 10 perc. 

A felfelé vezető út néhány állomása

A másik megoldás:

1. Megnézzük a templomot is (vagy csak azt, időnk függvényében).

A Lingyin-templom nem egy épület, hanem oly sok távol-keleti vallási központhoz hasonlóan, épületek csoportja. Itt a domborzati viszonyokhoz is alkalmazkodva az egyik fő csarnokból - egy belső udvaron át - egy másik épületbe jutunk, és előre haladva észrevétlenül egyre magasabbra érünk. A főépületeket néhol melléképületek szegélyezik.

Mennyei királyok csarnoka: ez az első terem, amely fogad bennünket. A csarnok két oldalán a 4 mennyei király hatalmas szobrát pillantjuk meg, míg középen a Maitreya Buddha vagy Nevető Buddha szobor látható. A szobor másik, domb felöli oldalát Skanda Bodhisattva, vagy más néven a Weituo Buddha díszíti.

Egy Mennyei Király

Nagy-csarnok vagy Mahavira-csarnok: Következő állomásunk a Nagy-csarnok, amely 33.6m magas, egy szintes épület. Impozáns megjelenésű, 1910-ben építették újjá. Középen a majdnem 25m magas Sakyamuni Buddha ül, több szintes lótusz "trónon". 24 kámforfából faragták ki a Tang-dinasztia idejére jellemző stílusban és arannyal borították. Bal keze a térdén nyugszik, jobb kezét felemeli, ujjai ún. "mudra" tartásban vannak, a fejét kicsit előre hatja. Az egész szoborra a részletes kidolgozás jellemző. Mérete alapján Kína legnagyobb kámforfa szobraként és Kína második legnagyobb templomi Buddha szobraként tartják számon. A csarnok két oldalán 20 mennyei védelmezőt látunk, akik buddhista hangszereket és fegyvereket hordoznak. A terem hátsó részében a 12 ülő alak, a 12 felvilágosodás található: 6db a keleti és 6db a nyugati oldalon helyezkedik el. A teremben kialakított elrendezéssel egyedül a Lingyin-templomban találkozhatunk. A fő szobor hátoldalán, a domb felé egy hatalmas buddhista ikon helyezkedik el, rajta több mint 100 különböző Buddhával.

A két csarnokot egy nagyobb tér köti össze, két oldalán fákkal, valamint a füstölők égetésére szolgáló vas tárolókkal.

Mennyei védelmezők

Sakyamuni Buddha

Tér a Mennyei királyok-csarnoka és a Nagy-csarnok között

Orvosi Buddha-csarnok: Ez a templom harmadik csarnoka és itt imádkoztak a legtöbben. A kínaiak számára fontos (nagyon fontos) a jólét, a gazdagság - de mit ér mindez  egészség nélkül? 

A terem közepén egy hármas szoborcsoport helyezkedik el: középen ül Buddha, két oldalán pedig a napfény és a holdfény Bodhisattva. Hárman együtt alkotják a "Keletről jött bölcseket". A csarnok 2 oldalán 12 további Buddha szobor van, ők a gyógynövényes buddhák, vagy a 12 tábornok, akik az Orvosi Buddhát őrzik. Páncélt viselnek és fenyegető az arcvonásuk. A nappal 12 órájában, az éjszaka 12 órájában, az év 12 hónapjában, az év 4 évszakában őrzik Buddhát. Az épületet 1991-ben építették újjá.

A csarnok hátsó része a 4. csarnok, az ún. Zhizhi-csarnok. Az épület 1446-ban épült és ez volt a zen buddhizmus rítusainak a központja a Lingyin-templomban. 

Orvosi Buddha

Templomkert

Egy dekoráció a templomból

Huayan-csarnok: Ez az 5. és egyben utolsó csarnok. 2002-ben épült és a terem közepén az Avatamsaka szútra három bölcsének a szobrát helyezték el. A buddhák közül szerintem ezek a szobrok a leglátványosabbak, Myanmarból érkeztek.

Az Avatamsaka szútra egyik bölcse

Kertrészlet az utolsó csarnoknál

A fák között megbújó templomegyüttes egy részlete

Mennyezeti díszítés az egyik csarnokban

A fő csarnokok mellett további melléképületek és természetesen ereklyéket áruló boltok is várják a látogatót. Ha alaposan végig szeretnénk járni minden termet, bő 1.5 órával számoljunk. Érdemes jól megválasztani a látogatás időpontját. A templom fontos zarándokhely, ezért hétköznap is sokan felkeresik. Megéri korán menni, hogy egy ideig élvezhessük a csendet és a nyugalmat.

2018.  november

  • Facebook oldal
  • Instagram oldal
  • Vimeo oldal
  • Pinterest oldal

www.summester.com I info.summester@gmail.com

 

A honlapon szereplő összes tartalom a szerző tulajdonát képezi, annak bármilyen formában történő felhasználása előzetes írásbeli hozzájárulás után lehetséges.